رستوران داری صنعتی پر مسئولیت است که تاثیر مستقیمی بر سلامتی مردم دارد. افراد زیادی وارد این حرفه می شوند ولی افراد کمی می توانند در این کسب و کار موفقیت کسب کنند و دوام بیاورند. برای آنکه بتوانید در این صنعت موفق شوید باید بتوانید اصول اولیه آن را مهیا سازید. راه اندازی رستوران بدون تجهیزات رستوران غیر ممکن است. بهترین آشپز ها و حتی بهترین گارسون ها نمی توانند بدون داشتن تجهیزات رستوران کارایی خوبی داشته باشند. لازم به ذکر است که تجهیزات رستوران اسکلت اصلی رستوران است که قابلیت این را دارد که کسب و کار شما را محکم سازد.

 

تجهیزات رستوران در صورتی که مدرن و مناسب باشد، می تواند موفقیت شما را تضمین کند و جهت شروع فعالیت امری حیاتی است. بهتر است بدانید که کیفیت تجهیزات رستوران مهم ترین بخش برای تضمین موفقیت است. زمانی که شما بودجه  ی خود را برای خرید تجهیزات رستوران و به منظور سرمایه گذاری صرف می کنید،  می توانید مطمئن باشید که سرمایه ی شما به زودی با راه اندازی رستوران به شما باز خواهد گشت. اگر نمی توانید تجهیزات رستوران را تهیه کنید، به هیچ عنوان قدمی در راه اندازی رستوران بر ندارید، چرا که یقینا با شکست رو به رو خواهید شد. بنابراین بدون داشتن تجهیزات کافی سرمایه ی خود را در معرض خطر قرار ندهید. 

 

تجهیزات اصلی رستوران کدام اند؟

 

گام بزرگ در صنعت رستوران داری، به معنای خرید تجهزیات مدرن و پیشرفته است که شما را به سوی موفقیت سوق می دهد. توجه داشته باشید که گام های اولیه می بایست کاملا حساب شده و منطقی برداشته شود تا این که بتوانید از ضرر  های مالی بعدی نیز جلوگیری کنید. تمامی رستوران های معروف و موفق با تجهیزات کامل شروع کرده اند که توانسته اند جوابگوی جمعیت زیاد باشند و نیاز های مشتری ها را رفع و رجوع سازند. اصلی ترین تجهیزات رستوران عبارت اند از: تجهیزات پخت غذا، تجهیزات سرو غذا، تجهیزات سرمایش، تجهیزات آماده سازی رستوران، تجهیزات انبار رستوران، تجهیزات سلف سرویس، خط کانتر، تجهیزات نظافتی و شستشوی رستوران، تجهیزات جانبی آشپزخانه صنعتی. 

اداره کردن یک رستروان امری بس دشوار است و شما می توانید با تهیه ی تجهیزات مناسب، سرعت عمل پخت و پز و سرویس دهی را در مسیر درست قرار دهید. به طور کلی نمی توان یک الگوی کامل و فراگیر را برای همه ی رستوران ها در نظر داشت. اگر بتوانید اطلاعات کافی از تجهیزات رستوران کسب کنید و به طور کامل با آن ها آشنا شوید، می توانید خرید صحیح و هوشمندانه تری داشته باشید. موارد ذکر شده هر کدام شامل موارد متعددی از لوازم و ابزار های ضروری هستند که در رسیدن رستوران به اهداف خود نقش به سزایی را ایفا می کنند. به طور مثال در ادامه ی مطلب برخی از تجهیزات ضروری رستوران اشاره کرده ایم. 

 

تجهیزات پخت غذا

 

از تجهیزات پخت غذا در رستوران می توان به اجاق گاز رومیزی صنعتی، اجاق گاز صنعتی گرمکن دار، اجاق گاز پلوپز زمینی، دم کن برنج، پاتیل خیساندن برنج، دستگاه سرخ کن سیب زمینی، کباب پز، تابه گردان، کباب پز تابشی صنعتی، گریل و گریدل و ….  اشاره کرد. 

 

 

تجهیزات آماده سازی

 

برای آماده سازی مواد غذایی به تجهیزاتی نظیر میز کار برای خمیر و وردنه، میز مخصوص برای کباب کشی، میز دورچین، دستگاه خمیرگیر و میکسر، اسلایسر صنعتی، میز سالاد بار، میز کار استیل، اره استخوان بر، چرخ گوشت صنعتی بزرگ و …  احتیاج دارید.

 

تجهیزات برودتی رستوران

 

داشتن گرم خانه و سرد خانه در رستوران امری بسیار مهم است که تجهیزات حرارتی و برودتی نقش به سزایی را در نگهداری مواد غذایی و حفظ سلامت مواد اولیه ایفا می کنند. به طور مثال فریزر، یخچال صنعتی، گرمخانه غذا و گرم خانه ویترین دار از تجهیزاتی هستند که می بایست در هر رستورانی وجود داشته باشد. بدون داشتن این تجهیزات نمی توانید خدمات رسانی متعادل و خوبی داشته باشید. 

 

تجهیزات نظافتی و شستشوی رستوران

 

در هر رستوران فعالی تجهیزاتی نظیر وان شستشوی استیل، کابینت دیواری، کابینت آب‌چکان، سینک ظرفشویی صنعتی، ترولی آب چکان، ماشین ظرفشویی صنعتی و ... باید موجود باشد. توجه داشته باشید که این موارد ذکر شده باید از بهترین لوازم برگزیده شوند که خود به راحتی کثیف نشوند. به طور مثال می توانید از جنس استیل استفاده نمایید. همان طور که می دانید رستوران به طور مستقیم با سلامت مشتری ها در ارتباط است. پخت غذای با کیفیت، استفاده از مواد اولیه سالم، نگهداری اصولی مواد غذایی خام و پخته شده همگی در گرو شستشوی ابزار کار و لوازم مصرفی است. نظافت رستوران و تجهیزات رستوران بخش مهمی  از یک کار پر مسئولیت است.

 

خرید تجهیزات رستوران

 

برای آن که تجهیزات رستوران را خریداری نمایید، باید بتوانید در هله ی اول نوع رستوران خود را مشخص نمایید. منوی رستورانتان شامل چه غذا هایی است؟ در طول روز چه مقدار خروجی دارید؟ باید بتوانید تصویر کلی از تولید رستورانتان در نظر بگیرید که با تدابیر بهتر بتوانید تجهیزات ضروری و مناسب خود را خریداری نمایید. خرید تجهیزات رستوران بسیار هزینه بردار است که برای تهیه ی آن باید بخش عظیمی از سرمایه ی خود را به آن اختصاص دهید. زمان خرید تجهیزات رستوران این موارد را در نظر داشته باشید. 

ماندگاری و کیفیت محصولات: توجه داشته باشید که محصولات بی کیفیت و نامرغوب برای تجهیزات رستوران تهیه نکنید. چراکه این کار مانع از پیشرفت شما می شود و ممکن است مجبور شوید به زودی تجهیزات خود را تعویض کنید. 

تجهیزات مکانیزه: تجهیزات مدرن می تواند بازدهی رستوران را افزایش دهد. دستگاه های پیشرفته خروجی کار را افزایش می دهند و کارکنان می توانند در مدت زمان کوتاه تر به نتیجه دلخواه برسند. 

خرید از تولید کننده مطمئن: می بایست تجهیزات رستوران خود را از یک تولید کننده مطمئن و امین خریداری کنید. تولیدکنندگان تخفیف خوبی به مشتری های دائم خود می دهند. حتی می توانید از خدمات ارسال رایگان نیز بهره مند شوید.