خنک نگه داشتن یک رایانه همانند وجود آب در رادیاتور یک ماشین، حیاتی است. در صورتی که رایانه تان بیش از حد داغ شود با صفحه مرگ ویندوز مواجه خواهید شد که برای هیچ کاربری خوشایند نیست!

جهت بررسی دمای پردازنده مرکزی لازم نیست که حتما وارد جزئیات UEFI/BIOS مادربورد رایانه خود بشوید. برنامه هایی وجود دارند که در محیز ویندوز نیز این کار را به راحتی انجام میدهند. اپلیکیشن‌های نظارتی، اطلاعات حرارتی موردنیاز خود را از همان حسگرهای مورداستفاده UEFI/BIOS تأمین می‌کنند، البته با این تفاوت که جهت دسترسی به این اطلاعات لازم نیست که از محیط ویندوز خارج شوید.

اگر از پردازنده‌های شرکت اینتل استفاده می‌کنید، اپلیکیشن Extreme Tuning Utility یا همان XTU یکی از بهترین شیوه‌های بررسی دمای پردازنده مرکزی شما است. هرچند که این نرم‌افزار در اصل جهت مقاصد اورکلاکینگ توسعه داده شده، اما در هر صورت Intel XTU چندین عملکرد مانیتورینگ را نیز در خود جای می‌دهد.

اما در صورتی که از پردازنده‌های شرکت AMD استفاده می‌کنید، آنگاه نرم‌افزار AMD Ryzen Master می‌تواند نیاز شما را در زمینه بررسی دمای پردازنده، برطرف سازد. عملکرد این اپلیکیشن بسیار شبیه به Intel XTU است، البته برای تراشه‌های Ryzen. از طریق این آدرس می‌توانید این نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید.

کاربران لینوکس نیز می توانند با تایپ دستور sensors در ترمینال اطلاعات دقیقی از دمای قطعات مختلف کامپیوتر به دست آورند.