برای پخت برنج ایرانی، ابتدا برنج را چند ساعت قبل از پخت پاک کنید و بشویید و آن را خیس کنید، سپس آب داخل قابلمه ای مناسب بریزید و روی شعله ی گاز قرار بدهید تا آب بجوش بیاید سپس آب برنج را خالی کنید و برنج را در آب درحال جوش بریزید و مقداری نمک داخل آن بریزید و به آرامی هم بزنید که برنج خرد نشود.

بعد از اینکه برنج جوشید آن را دائم چک کنید اطراف برنج باید نرم باشد و وسط برنج کمی سفت تر باشد. بعد از اینکه پخت برنج به این حد رسید قابلمه را در زیر شیر آب سرد قرار بدهید و مقداری آب سرد روی آن بریزید تا برنج بهتر قد بکشد سپس برنج و آب آن را داخل آبکش بریزید از برنج بچشید اگر شور بود روی آن آب بریزید تا هم شوری آن از بین برود و هم اگر لعابی از برنج روی آن هست شسته شود زیرا این لعاب های برنج سبب چسبندگی برنج می شود.

مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و مواد ته دیگ را داخل آن بچینید سپس برنج را داخل قابلمه بریزید و با کفگیر آن را به صورت کوه درست کنید به صورتی که اطراف قابلمه برنج نچسبیده باشد. بعد روی برنج را چند سوراخ بزنید و مقدار کمی آب و روغن روی برنج بدهید و در قابلمه را دمکنی قرار بدهید و شعله را زیاد کنید زمانی که از در قابلمه بخار بیرون آمد و یا بعد از گذشت چند دقیقه دستتان را خیس کنید و به دیواره ی قابلمه بزنید اگر جیلیز ویلیز کرد شعله را خیلی کم کنید دقت کنید حتما بخار داخل قابلمه پیچیده باشد و گرنه برنج تان دم نمی کشد.