وب ۱.۰
از سال ۱۹۸۹ که وب توسط آقای «برنرز لی» ابداع شد جنبشی به وجود آمد که بیایید همه چیز را از روی کاغذ به اطلاعات الکترونیکی تبدیل کنیم. افراد و شرکت ها تلاش می کردند محتوای کاغذی خود را به محتوای دیجیتالی تبدیل کنند. جنبش پر سرعت دیجیتالی شدن اطلاعات سبب شد که کاربران امکان دسترسی به انبوهی از اطلاعات را داشته باشند.

وب ۲.۰
به تدریج کاربران با انبوهی از اطلاعات رو به رو شدند که خود یک مشکل محسوب می شد. باید راه حلی پیدا می کردند. از این جا بود که کم کم «نرم افزارهای مبتنی بر وب» به کمک کاربران آمدند.

سایت «بالاترین» یک وب سایت فارسی است که بر اساس تفکر «وب ۲.۰» ساخته شده است. صدها کاربر سایت بالاترین هنگام وب گردی هر مطلب جالبی که پیدا می کنند را در این سایت قرار می دهند و کاربران دیگر به آن ها رای می دهند.

وب ۳.۰
در «وب ۳.۰» بحث اصلی در مورد هوشمند شدن وب است. پیش بینی می شود که در آینده نزدیک کامپیوتر ها، محتوای وب را می فهمند و آن را درک می کنند.
این درک اطلاعات توسط نرم افزارهای مبتنی بر وب سبب می شود که جستجو و حرکت در اطلاعات بسیار سریع تر و بهینه تر از قبل بشود. نرم افزار ها قادر به شناسایی افراد، مکان ها، رویداد ها و ارتباط آن ها با یکدیگر خواهند بود. ارتباط متقابل اطلاعات با یکدیگر و قابلیت دسترسی به اطلاعات با هر نوع دستگاه ارتباطی از دیگر مشخصه های وب نسخه سوم است.

واسطه ها از معادله وب ۳.۰ حذف شده اند. بلاک چین هایی نظیر اتریوم، پلتفرم بدون نیاز به اعتماد ارائه می‌دهند که قوانین آن را نمی‌توان شکست و اطلاعات آن کاملا رمزنگاری شده اند. شرکت هایی نظیر اپل دیگر کنترلی بر اطلاعات کاربران ندارند. هیچ نهاد یا دولتی نمی‌تواند سایت ها و خدمات را از بین ببرد و هیچ فردی نمی‌تواند هویت دیگران را کنترل کند.

 با عملی شدن وب ۳.۰، پلتفرم های جدید با سطح رقابت سالم ظهور خواهند کرد که توسط ارائه دهندگان یکه تاز خدمات کنترل نمی‌شوند. همانند وب ۲.۰ که وب ۱.۰ را از بین نبرد، حرکت به سمت وب ۳.۰ و یکپارچگی آن با سیستم های آنلاین فعلی طول خواهد کشید. چرخ های وب ۳.۰ از چندی پیش به حرکت در آمده اند. وب ۳.۰ انقلاب در حرکتی است که از نقطه بی بازگشت عبور کرده است.