امروزه افراد برای بالا بردن سرعت کامپیوتر و لپتاپ خود دست به ارتقا اجزای مختلف کامپیوتر خود میکنند و یا سیستم هایی با کانفیگ بالا خریداری میکنند و هزینه ی زیادی میپردازند اما از هاردهای معمولی دیسک سخت یا همان HDD  ها استفاده میکنند. اما نوع دیگری از هارد وجود دارد که میتواند انتخاب بهتری برای ذخیره اطلاعات باشد.

کلمه Hdd   همان مخفف harddisk drive میباشد که میتوان گفت این تکنولوژی حدود 60 سال قدمت  دارد. در این تکنولوژی اطلاعات بر روی پلتر ذخیره می شود و با کمک بازوی متحرک یا هد اطلاعات خوانده می شود و برق نیز از طریق برد به هد و پلتر میرسد. یکی از مزایای این نوع دیسک‌های سخت آنست که این دستگاه‌ها می‌توانند حجم زیادی از اطلاعات را در ازای قیمت ارزان برای شما نگهداری کنند.

اماSSD   همان مخفف کلمه Solid State Drive یا دیسک  حالت جامد میباشد یا به زبان ساده تر میتوان گفت SSD  نسخه پیشرفته تر و با ابعاد بزرگتر فلش مموری میباشد و همانطور که میدانید دیگر هیچ قسمت متحرکی در SSD  ها بر خلاف HDD  ها وجود ندارد. SSD  ها هم مانند فلش مموری بر پایه NAND  میباشد.

در هارد های hdd بدلیل داشته قطعه متحرک و حساس به نام هد و پلتر، به کوچکترین ضربه و لغزش و تکان، مخصوصا در حال کار بسیار آسیب پذیر هستند اما در هارهای ssd این مشکل برطرف شده و به طور کلی از یک تکنولوژی دیگری استفاده شده که نزدیک به تکنولوژی فلش یا به اصطلاح nand استفاده شده که قطعه متحرکی درون آن نیست و تقریبا ضد ضربه هستند و اطلاعات درون IC ها ذخیره میشوند.