انتخاب رنگ جلد پاسپورت یک کشور توسط مقامات همان کشور انجام می شود و چهار رنگ پاسپورت در سراسر دنیا وجود دارد؛ آبی، قرمز، سبز و مشکی.

پاسپورت های قرمز رنگ: قرمز رایج ترین رنگ پاسپورت است و کشورهای زیادی در جهان، این رنگ را برای جلد پاسپورتشان انتخاب می کنند. جالب است که بدانید معمولاً کشورهایی این رنگ را برای پاسپورتشان انتخاب می کنند که در حال حاضر سیستم کمونیستی دارند و یا در گذشته این سیستم را تجربه نموده اند. شاید جالب باشد بدانید که همه 10 گذرنامه پر قدرت دنیا هم در طیف رنگ قرمز قرار دارند.

پاسپورت های آبی رنگ: آبی، دومین رنگ رایج در گذرنامه های جهانی است. جالب است که بدانید رنگ آبی نشان از کشورهای" جهان نو" دارد. در واقع این واژه ای است که به کشورهایی که در نیمکره غربی قرار گرفته اند، اطلاق می شود.

پاسپورت های سبز رنگ: در پاسپورت های کشور های عربی و اسلامی رنگ سبز محبوب تر از دیگر رنگ هاست. این رنگ در دنیای اسلام دارای اهمیت است، به همین علت بسیاری از کشورهای مسلمان این رنگ را برای گذرنامه های خود انتخاب کرده اند که شامل کشورهای جمهوری آذربایجان، اندونزی، پاکستان و عربستان سعودی می شود.

پاسپورت های مشکی رنگ: مشکی رنگی است که تعداد بسیار اندکی از کشورهای جهان، آن را برای جلد پاسپورتشان انتخاب نموده اند. شهروندان برخی از کشورهای آفریقایی مانند بوتسوانا، زامبیا، بوروندی، گابن، آنگولا، چاد، کنگو، مالاوی و چند کشور دیگر دارای این رنگ پاسپورت هستند.