زمانی که طرف مقابل رفتار های پرخاشگرانه و برخورد فیزیکی دارد، چاره کار سکوت در مقابل این رفتار ها نیست، بلکه باید مسئولانه در مقابل چنین رفتار هایی از خودمان دفاع کنیم و نباید از خود عکس العمل مشابه و مقابله به مثل داشته باشیم، چراکه این رفتار اسیب های جدّی تری به ارتباط زوجین و فرزندان وارد می کند.

در شرایطی که شخص عصبانی دائم خشم خویش را بر سرتان فرو می ریزد، قابل پیش بینی ترین واکنش این است که شما درهم ریخته و عصبانی شوید. این عصبانیت شما سبب می شود که شخص عصبانی حقی را برای خودش قائل شود که عصبانیت او مجاز بوده است.
 
این تفکر« سوختن و ساختن» یا اینکه میشنویم برخی زنان می گویند «چاره ای جز تحمل ندارم!» همه باورهای غلطی میباشند که شکل گرفته اند. بسیاری خانم ها با این فکر که «اگر طلاق بگیرم، آینده فرزندانم خراب می شود»، «خواستگاری خواهرم به هم میخورد» یا «خانواده من طلاق را به هیچ علتی نمی پذیرند» خود را بخاطر افراد دیگر قربانی می کنند.

به برخی خواسته های غیر منطقی شوهرتان عمل نکنید. توجه داشته باشید چنانچه شما بخاطر حفظ زندگی مشترک، حاضر باشید هر خواسته غیر منطقی شوهرتان را انجام دهید، این روال کم کم طبیعی می شود و امکان دارد روزی از این شرایط خسته شوید که امکان تغییر تا حد زیادی کاهش یافته باشد.