در طراحی سایت حرفه ای از دو زبان برنامه نویسی HTML  و CSSبهره می برند تا صفحاتی را در فضای وب طراحی کنند.CSSبرای برطرف کردن اشکالاتی که زبان برنامه نویسی HTML از آن  برخوردار بود پا به عرصه ی وجود گذاشت.درواقع این دو زبان کد نویسی با یکدیگر در طراحی سایت مشارکت می کنند.

CSS مخفف عبارت Cascade Style Sheets است که کنسرسیوم بین المللی شبکه جهانی وب آنرا برای حل مشکلاتی که  استفاده  از HTML داشته  ارائه داده است.درواقع زبان برنامه نویسی CSS مکملی برای زبان برنامه نویسی سنتی HTML است و نقاط ضعف و اشکالات آنرا پوشش می دهد.

یکی از اشکالات کدنویسی با HTML به عنوان مثال زمانی است که می خواهیم یک تغییر را در کل صفحات سایت ایجاد کنیم مانند تغییر فونت.اگر از HTMLبرای برنامه نویسی بهره برده باشیم برای این امر بایستی تمامی 100 صفحه را تغییر دهیم که کاری سخت و طاقت فرسا است.اما اگر همین صفحات سایت توسط CSS نوشته شده باشند براحتی قابل تغییر هستند و تغییرات به راحتی اعمال می شود.
در طراحی سایت با CSS طراح بیشتر به طراحی فکر می کند تا اینکه با کدهای برنامه نویسی سرو کله بزند و کدنویسی تمیزتری را ارائه می دهد.