فقط ساعاتی تردد در خیابانهای شهر ثابت می کند به چه میزان به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند هستیم!

برخی قانون شکنیها از چشم ماموران و دوربینهای راهنمایی و رانندگی پنهان نمی ماند و آخر سر هنگام استعلام خلافی خودرو نشان می دهد چقدر قانون شکنی کرده ایم و برخی نیز گرچه دیده نمی شوند اما اثرشان در بی نظمی عبور و مرور مشهود است.

 

در بسیاری مواقع از بالابودن میزان جرایم رانندگی شکایت می کنیم در حالی که حاضر نیستیم به خاطر سلامت خود و خانواده مان که هیچ به خاطر پرداخت نکردن این مبلغ به دولت کمی بیشتر پایبند قانون باشیم.فقط هنگام استعلام خلافی خودرو بد و بیراه را نثار مسئولین می کنیم غافل از اینکه مقصر اصلی خودمان هستیم.

سرباز زدن از قوانین راهنمایی و رانندگی تنها در ایران به چشم نمی خورد و بسیاری از کشورهای دنیا درگیر این مسائل هستند. اما برخی کشورهای دنیا بیشتری میزان جرایم را برای بی قانونی قرار داده اند درصورتی که در این کشورها کمتر رانندگان قانون را دور می زنند. شاید این رعایت قانون هم به خاطر مبالغ نجومی جرایم باشد. از جمله کشورهایی که بالاترین میزان جرایم را دارند باید به فنلاند و دانمارک اشاره کرد که گاه میزان جرایم در آنها به بیش از 200 هزار دلار می رسد.

جالب است بدانید میزان جریمه ی رانندگی در کشورهای فنلاند و دانمارک بر اساس میزان درآمد فرد مشخص می شود. یعنی هر چه پولدار تر باشی باید جریمه ی بیشتری را پرداخت کنی. اما پرداخت جریمه ی رانندگی ۲۰۰ هزار دلاری حتی برای ثروتمندان هم قابل تحمل نیست. در سال ۲۰۰۲ در فنلاند یک جوان ۲۷ ساله ی ثروتمند به دلیل رانندگی تنها با سرعت ۸۰ کیلومتر مجبور به پرداخت جریمه ی ۲۰۰ هزار دلاری شد. این جوان بخت برگشته در محدوده ی سرعت۴۰ کیلومتر بر ساعت با 80 تا رانندگی کرده بود. ابتدا جریمه این قانون شکنی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار تعیین شده بود که با تخفیف دادگاه به ۲۰۰ هزار دلار کاهش یافت.

حالا اگر شما هنگام گرفتن خلافی خودرو با چندین میلیون تومان جریمه روبه رو بشوید چه حسی به شما دست می دهد؟